lördag 17 oktober 2015

Apelsin och mandelscones med kakaotahini

Vet ni vad jag behöver idag? ELLER FAN VAD ALLA BEHÖVER IDAG. Nybakta scones. Med chokladtahini. SLICK. Gjorda på grädde. För att man kan. THE MORE THE MERRIER. 

Godaste höstsmaksättningen får man om man slänger i mandel och apelsin i smeten. Men mandel och tranbär är ju också gott. Eller något annat. Men dessa är med mandel och apelsin iallafall. För att dessa är GRYMMA.
Det går aldrig att göra perfekta jämna scones. Degen är alldles för kletig. Men scones ska vara så. Kletiga, ojämna och rustika. DET ÄR NAJS. Ett tips är att bara kladda ner dem i muffinsformar. KLYFTIGT VA. 

Apelsin och mandelscones 20st
3 dl grädde eller mjölk
100 g smör
3 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
1 dl grovhackad mandel
1 dl apelsinmarmelad (funkar även med lagom mycket rivet skal och saft)
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Blanda mjöl, hackad mandel, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.Blanda ner grädden och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg. Rulla ut degen till en cirka tre centimeter tjock korv och skär den i 20 bitar. Lägg bitarna i små muffinsformar. Tryck ett hål i mitten av varje scones och häll i lite marmelad. Grädda i 225 grader i cirka 12 minuter.
Hittade chokladtahini när jag handlade sist och fick plötsligt ha begär. SESAM CHOKLAD GEGGIGT JA TACK TÄNKTE JAG. Sen när jag väl köpt den började jag fundera vad i all världen ska ha den till. APELSIN OCH MANDELSCONES är svaret. KAFFE. 
PUSSGURKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar