fredag 9 oktober 2015

Mozartkulor med rostad mandel

Idag startar den årliga chokladfestivalen i Stockholm. Som chokladoodie  (BÄSTA ORDET. Kan säga det hur många gånger som helst. CHOKLADOODIECHOKLADOODIECHOKLADOODIE) säger jag att ni ska gå. Gå dit, inspireras och ÄT CHOKLAD. För att det kommer göra er litet lyckligare.

Åren mellan gymnasiet och Landskapsarkitektprogrammet läste jag vid sidan av kafé och restaurangjobb bageri och konditori. Gör det. En kvällskurs eller så bara. FANTASTISKT roligt. Jag tycker att just choklad är allra roligast. En hel vetenskap. På riktigt. Chokladvärlden är typ ett eget universum. 

Att göra egna praliner enligt konstens alla regler är så roligt. Men ja, lite meckigt och kräver rätt choklad, redskap och temperaturer. Därför tycker jag att ni ska göra mina mozartkulor. För att de är billiga, busenkla och såklart BUSGODA. KALASIGT TILL FREDAGSKAFFET ELLER VAD. 

Mozartkulor
ca 14st
50 g nougat
100 g valfri choklad
150 g mandelmassa

Dela nougaten i ca 14 delar. Rulla ihop dem till små kulor. Klä nougatkulorna med ett lager mandelmassa. Smält chokladen försiktigt i  mikron eller över vattenbad. Doppa pralinerna i chokladen. Undvik att få en "fot" på dem genom att första dra av undersidan på bakplåtspappret. Garnera med t ex rostad mandel eller några flingor havssalt. För att kontraster är NAJS.

Slå in fint och ge till ditt hjärtegryn. Men ät några själv också. Det är bra för dig. Helt säkert.

PUSSGURKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar